• Kwaliteit scooters
  • Uitgebreid gratis advies
  • Uitstekende service
  • Uit voorraad leverbaar
  • 1-3 jaar ECHTE garantie
Hoe zit het nou met de Euro 4 norm?

Sinds 1 januari 2018 mogen alleen nog maar Euro 4 scooters verkocht worden. Na een aantal wisselende besluiten over de restvoorraden van de oudere Euro 2- en Euro 3 viertaktscooters, staan de besluiten vast en is de Euro 4 norm in werking getreden. Hoe zit het nou precies met die Euro 4 norm?

De definitieve regeling

Nadat staatssecretaris Dijkstra is gaan onderhandelen met de RAI vereniging en de BOVAG over een ‘Green deal’, kwam Dijkstra in mei 2017 met een afwijzing van de deal. De scooterhandelaren zouden hierdoor niet meer hun restvoorraad Euro 2- en Euro 3 viertaktscooters mogen verkopen in het nieuwe jaar. Dit uiteraard tot grote teleurstelling van de RAI vereniging, BOVAG en alle scooterhandelaren. Deze restvoorraden werden als reactie al fanatiek op kenteken gezet door scooterhandelaren, omdat de scooters op deze manier nog wél verkocht zouden mogen worden. Dit met het gevolg dat deze scooters als tweedehands verkocht zouden gaan worden. Zo dus ook voor een lagere prijs.

Donderdag 14 december 2017 kwam het grote nieuws naar buiten. De Europese Commissie had het besluit van Dijksma terug gedraaid. Hoera voor BOVAG, RAI Vereniging en alle scooterhandelaren dus! Flink balen echter voor de handelaren die hun restvoorraad scooters al op kenteken had laten zetten, wat met het terugdraaien van dit besluit niet meer nodig was gebleken. Deze benadeelde handelaren doen nu hun uiterste best deze tenaamstellingen terug te draaien.

Het definitieve besluit is dus dat het toch weer mogelijk is om restvoorraden Euro 2- en Euro 3 viertaktscooters te verkopen als nieuwe scooters in 2018.

Wat houdt die emissiestandaard nou in?

De Europese emissiestandaard is de emissienorm voor voertuigen in de EU. Deze norm zorgt ervoor dat de luchtvervuiling door voertuigen beperkt blijft. De emissiestandaard wordt jaarlijks strenger, omdat er steeds minder schadelijke stoffen in het milieu terecht mogen komen. In 1992 waren de eerste uniforme regels een feit, bekend als Euro 1. Inmiddels is de emissiestandaard voor scooters dus al een aantal keer strenger geworden, waarbij sinds 2018 de Euro 4 norm wordt gehandhaafd.

Wat nu verder met mijn Euro-2 of Euro-3 viertaktscooter?

Heb je nog een Euro 2- of Euro 3 viertaktscooter? Dit is geen enkel probleem, hier kan en mag je gerust op blijven rijden. Mocht je nu bang zijn een Euro-2 of Euro-3 scooter uit een restvoorraad aan te schaffen, kan je deze zorgen ook loslaten. Als koper en rijder van een scooter, zal je niks van de nieuwe regeling merken. Wanneer je nu kiest voor de aanschaf van de laatste voorraad Euro 2- en Euro 3 viertaktscooters, zal je enkel profiteren van een scherpere prijs. Een deel van deze scooters zijn eind 2017 door de importeur op kenteken gezet, echter het zijn gewoon nieuwe scooters. Deze scherp geprijsde Euro 2 en Euro 3 scooters vind je in de web shop van Online-Scooters. Kies je voor een nieuwe Euro 4-norm scooter? Dan kan je evenveel rijplezier verwachten en een schoner achtergelaten lucht. Ook deze nieuwe lichting Euro 4 scooters vind je natuurlijk terug op onze website!